Actualiteiten |
22 maart 2012 - Informatie
van de commissie Kerk en Wereld |
|
God onder ons: de werken van barmhartigheid
Elk jaar geeft de Vastenaktie een hongerdoek uit dat stof tot bezinning
geeft in de veertigdagentijd op weg naar Pasen. Dit jaar betreft het een
soort collage, een schilderij dat gemaakt is met Afrikaanse aarde,
golfkarton, houtskool en acrylverf. Opvallend zijn de warme kleuren. Het
azuurblauw van de hemel, de rode aarde uit Afrika. De roodgekleurde
grond die Sokey Edorh bij het schilderen van de hongerdoek gebruikt
heeft, nam hij mee uit zijn geboortedorp Tsevié in Togo. Hij vermorzelde
de aarde tot pigment en vermengde deze met water. “Aarde, grond is
heilig”, zegt Sokey. |
|
|
De hongerdoek sluit aan bij de tekst uit het evangelie volgens Matteüs
over de komst van de Mensenzoon (Matteüs 25, 31–46). In de driehoek in
het midden is een aantal van de werken van barmhartigheid te herkennen
zoals deze door Matteüs verwoord worden. Bijvoorbeeld: Ik was naakt,
en jullie kleedden mij. Een man is bezig met het weven van
kente-stroken, die worden gebruikt om kleding te naaien. Het weven van
de traditionele kleding is hier een pleidooi voor een structurele
ontwikkeling vanuit de eigen kracht en traditie. Het importeren van
tweedehands kleding uit het Noorden concurreert de vele
kledingwerkplaatsjes kapot. |
|
Maar ook buiten de oplichtende driehoek herkennen we een aantal van die
positieve werken, waardoor we God kunnen ontmoeten. Bijvoorbeeld: Ik
was een vreemdeling, en jullie namen mij op. Een primitief verbeeld
figuur treedt het beeld binnen. Wie het is en vanwaar gekomen, blijft
onduidelijk. Een vrouw heet de onbekenden welkom met gaven in haar
handen. Twee bootjes liggen op het strand. In zee drijft een aantal
mensen met roodwitte zwembanden als reddingsboei om zich heen. Mensen
krijgen bij hun aankomst op het strand te eten en te drinken. Ze zijn
welkom: hun verlangen naar menswaardigheid wordt voor een moment
vervuld. De stroom van nieuwe sloppenwijkbewoners houdt echter niet op.
En toch is er steeds weer plaats voor de nieuwelingen die aankomen. |
|
Sokey Edorh behoort tot de toonaangevende hedendaagse kunstenaars in
Afrika. Zijn schilderijen weerspiegelen zijn warme belangstelling voor
de Afrikaanse geschiedenis. Zijn werken zijn een scherp commentaar op
het Afrikaanse leven en de complexiteit ervan. Sokey streeft er steeds
naar om vooroordelen en clichés te doorbreken. |
|
De nieuwe media en de 40 dagentijd
Met internet als hulp gebeuren heel veel mooie dingen. Neem nu het
initiatief van communicatieadviseur Emmy Bregman om in de
Veertigdagentijd ‘Veranderdagen’ te houden. Door het jaar heen leest
Emmy (33) voor aan een zeer leergierig, Marokkaans meisje met een
taalachterstand. “Zij leert bij, maar tegelijkertijd verbreed ook ik
mijn wereld. Zonder dit vrijwilligerswerk was ik nooit met haar in
contact gekomen.” Haar initiatief is overgenomen door Stichting Present
en Kerk in Actie. |
|
Op de zaterdagen tussen 25 februari en 31 maart zijn er sociale of
klusprojecten te doen. Wie wil, kan zich aanmelden via
www.kerkinactie.nl/40dagentijd.
Je kunt dat individueel of als groep doen. Je kunt zelf kiezen of je bij
iemand thuis wilt klussen of liever aan een sociaal project meewerkt.
Denk bij dat laatste bijvoorbeeld aan het organiseren van een dagje uit
of een feestmiddag. |
|
Peter Nissen: Net geen Donnerbon
Op
www.nieuwwij.nl troffen wij een stukje aan van
Peter Nissen dat wij u niet willen onthouden:
“Ze boffen toch maar, de zusters Clarissen Collectinen te Eindhoven. Die
zusters dragen een bijna gezichtsbedekkende sluier, nog iets
gezichtsbedekkender dan de sluier van de zusters Birgitinessen te Weert
en Uden en de aanbiddingszusters van Steyl. Maar ze boffen: neus, mond
en kin blijven zichtbaar. Was dat niet het geval geweest, dan hadden de
zusters grote kans gelopen om onderweg naar hun halfjaarlijkse
tandartsbezoek door oom agent aangehouden te worden. En dan had oom
agent de brave zusters op de bon geslingerd. Mooi even 390 euro aan je
habijt”. |
|
Zembla
Voor velen van u zal de volgende tekst overbodig zijn, maar toch wil K&W
hier graag de aandacht vestigen op Zembla, het actuele
onderzoeksprogramma van de VARA-televisie op Nederland 2. Zembla
onderzoekt ontwikkelingen en gebeurtenissen in de samenleving en doet
dit grondig! Het documentatieprogramma kan een goede hulp zijn tot
meningsbijstelling en –vorming over allerlei zaken. |
|
Het tijdstip van de uitzending op vrijdagavond omstreeks 21.20 uur komt
u misschien minder goed uit. Dan is het goed te weten dat op elke
dinsdag de uitzending van vrijdag wordt herhaald om 9.15 uur. Het gaat
ons aan het hart dat we u niet op tijd geattendeerd hebben op de
uitzending over voedselverspilling op 9 en 13 maart jl. Bar en boos wat
er in Nederland aan voedsel op de vuilnisbelt terecht komt! |
|
Nederland kiest partij tegen mensen die zij niet kent, de Palestijnen
Ghada Zeidan, een Palestijnse vrouw en moeder, die haar leven inzet voor
vrede en onderlinge contacten, was op de Nationale Vredesdag Religieuzen
in 2009 onze spreekster. Ghada vertelt over een van de Nieuwe
Uitdagingen op
www.palestinelink.nl. In de tekst die daarna volgt geeft
zij veel informatie die we u niet willen onthouden.
|
|
“Wist u dat:
-Nederland op verschillende wijzen deelneemt aan de bezetting van
Palestina
-Nederland Israël in Europa legitimiteit verschaft waardoor het van EU
subsidies en handelsvoordelen kan meeprofiteren
-Israël een speciale status heeft op Schiphol, ook voor wapendoorvoer.
(Bij de Bijlmerramp is de vliegtuiglading geheim gehouden!).
-Nederlanders dienen in het Israëlische leger
-Een Nederlandse -Israëlische nationaliteit geen thema is
-Israëliers geen visum nodig hebben om Nederland binnen te komen, daarentegen de slachtoffers van Israëlische verdrukking zelfs met een
Nederlands paspoort Israël niet inkomen en de Nederlandse overheid daar
niets tegen onderneemt
-Palestijnen zelfs met familie in Nederland de grootste moeite hebben een
visum te krijgen
-Begrip voor Palestijnen hier wordt gezien als iets dat eigenlijk niet
kan, of op z’n minst bijzonder is
-Een Palestijn zelden iets kan zeggen in de media zonder dat een joodse
(Israëlische) tegenstem moet worden gehoord
-Het in de politiek gangbaar is te doen alsof dit een conflict is tussen
twee in militair opzicht aan elkaar gewaagde partijen
-Een Palestijn moet liegen wanneer hij/zij zich moet laten registreren in
Nederland omdat zijn/haar geboorteland niet in het Nederlands register
staat
-Nederland verdient aan militaire handelsbetrekkingen met Israël
-Israëlische verdachten van oorlogsmisdaden Nederland zonder risico’s in
en uit lopen |
|
Wist u dat
Nederland van Palestijnen het onmogelijke vraagt, namelijk hun land,
geschiedenis, aspiraties, rechten en de toekomst van hun kinderen,
kortweg vraagt hun eigenwaarde op te geven?” |
|
Houd hoop levend - plant een olijfboom!
Op woensdagochtend 7 maart jl. waren de Palestijnse en de Nederlandse
coördinator van Houd hoop levend met een groep van elf Noorse
scholieren uit Oslo olijfbomen aan het aanplanten op het veld van de
Palestijnse boer Yassim Da’douma, toen zij zwaar beledigd werden. De
leidster van de Israëlische kolonistenorganisatie, Women in Green,
arriveerde en schold de jongeren uit: |
|
“Jullie grootouders hebben mijn grootouders vermoord in de
concentratiekampen en nu helpen jullie de Arabieren met het stelen van
ons land. Jullie helpen de Arabieren met een nieuwe Holocaust. Jullie
zijn als de nazi’s”. |
|
De groep Noorse scholieren is voor een werkweek in Israël en de
Palestijnse gebieden, en had in samenwerking met de Olijfbomencampagne
een ochtend bestemd voor het aanplanten van olijfbomen. Boer Yassim
Da’douma heeft eigendomspapieren uit zowel de Ottomaanse tijd als ook
een uitspraak van de Israëlische rechtbank dat het land van hem is en
dat hij het mag beplanten. |
|
De schooljeugd werd weggejaagd, de nieuwe boompjes en het gereedschap in
beslag genomen en ’s middags lagen de reeds geplante boompjes uitgerukt.
Hoeveel temeer blijkt de onmisbare waarde van de aansporing: “Houd hoop
levend, plant een olijfboom!”
En mocht u binnenkort ‘in de hof van olijven verwijlen’, bidt u dan ook
voor de Palestijnse mensen? |